Česká herečka Kristýna Leichtová a její partner Vojtěch Štěpánek nedávno učinili překvapivé rozhodnutí – neposílat jejich šestiletou dceru Dorotu do první třídy základní školy, ale místo toho ji vzdělávat doma. Toto netradiční řešení, známé jako „domoškoláctví“, vyvolalo ve veřejnosti značnou diskuzi. Leichtová otevřeně hovoří o důvodech, proč se tak rozhodli, a sdílí své pohledy na současný vzdělávací systém v Česku.
Cestování a flexibilita jako hlavní motivace
Jedním z klíčových faktorů, které Kristýnu Leichtovou a Vojtěcha Štěpánka přesvědčily pro domácí vzdělávání, je jejich častý cestovní ruch po celé České republice. Jak Leichtová uvádí, „hodně cestujeme přes celou republiku, a tak pro nás kmenová škola s denní docházkou není možná.“ Flexibilita, kterou domácí výuka poskytuje, jim umožňuje plně se věnovat svým dětem, aniž by museli řešit logistiku docházky do klasické školy.
View this post on Instagram
Kritika zastaralého školského systému
Kromě praktických důvodů vyjadřuje Kristýna Leichtová také nespokojenost se současným školským systémem v Česku. Dle jejích slov „stávající školský systém není poplatný době, která teď funguje a nastupuje.“ Herečka je přesvědčena, že tradiční výuka z učebnic již neodpovídá potřebám moderní, digitální společnosti.
Moderní technologie a individuální přístup
Leichtová a Štěpánek věří, že moderní technologie mohou výrazně zjednodušit a zefektivnit vzdělávací proces. „Moderní technologie nám zjednodušují život a nedokáži si představit, že by se děti měly učit z učebnic, když mají všechno v mobilní krabičce,“ říká Leichtová. Domácí výuka jim umožňuje přizpůsobit učební metody a tempo individuálním potřebám jejich dcery.
View this post on Instagram
Flexibilní hodnocení namísto tradičních zkoušek
Na rozdíl od klasického školního systému, kde jsou děti pravidelně zkoušeny, domácí vzdělávání klade důraz na flexibilní hodnocení. Kristýna Leichtová vysvětluje: „Domoškoláctví funguje tak, že dvakrát do roka je přezkoušení, což neznamená, že si sednou do lavic a teď odříkej, co ses za půl roku naučil. Je to o výstupech, portfoliu, které si s rodičem i samo dělá.“ Toto individualizované hodnocení umožňuje lépe sledovat pokrok a vývoj dítěte.
Učení prostřednictvím každodenního života
Další výhodou domácího vzdělávání, kterou Leichtová zdůrazňuje, je propojení učení s běžnými životními situacemi. „Děti se učí životem, rozhodně brzy ráno nevstávají, jako by šly do školy. Věnujete dítěti čas, kdekoliv s ním jste, ať už v tramvaji, kde mu čtete názvy zastávek, nebo když cestujeme vlakem.“ Tento holistický přístup umožňuje dětem získávat znalosti a dovednosti přirozenou cestou.
View this post on Instagram
Důraz na samostatnost a zodpovědnost
Leichtová a Štěpánek se rozhodli „převzít plnou zodpovědnost za své děti“ a aktivně je zapojovat do vlastního vzdělávacího procesu. „Dorotka si vozí pracovní sešity, nebo listy, a když ji to baví, tak se učí. Důležité je netlačit, ve chvíli, kdy na ni začnete tlačit, přestane ji to bavit,“ zdůrazňuje herečka. Tento přístup má za cíl pěstovat u dětí samostatnost a zodpovědnost za jejich vlastní učení.
Výzvy a obavy spojené s domácím vzděláváním
Navzdory četným výhodám domácího vzdělávání si Kristýna Leichtová a Vojtěch Štěpánek uvědomují i některé výzvy a obavy, které s sebou toto řešení přináší. Například zajištění dostatečné socializace dětí nebo otázka jejich pozdějšího začlenění do běžného školního prostředí. Tato témata si pečlivě zvažují a hledají způsoby, jak je efektivně řešit.